Financování zdravotnictví na rozcestí
Ekonomická stabilita a nezadlužování systému se proto musí týkat veřejného zdravotního pojištění (pojišťoven) i poskytovatelů péče, neboť významná většina z nich je rovněž veřejná (např.státní a krajské nemocnice). Přestože se nám podařilo systém veřejného zdravotního pojištění ozdravit i ekonomicky stabilizovat a fakultní nemocnice přeměnit na prosperující a nezadlužené instituce, musíme se dívat do budoucna a neusnout na vavřínech.
Chceme-li skutečně vytvořit dlouhodobou rovnováhu, musíme si nejprve realisticky popsat, jaké jsou příčiny a důvody finanční nestability a pro ně navrhnout účinná řešení.
Hlavní příčiny vidím tři a na ně navrhuji konkrétní řešení:
Krátkodobé, aktuální, související s probíhající hospodářskou krizí. Ta se projevuje především výrazným propadem příjmů. Pokles HDP, snižování mezd, růst nezaměstnanosti i krachy firem způsobuje, že zdravotní pojišťovny vyberou výrazně méně, než předpokládaly. Jen letos je propad oproti očekávaným příjmům více než 12 miliard a prognóza na rok 2010 není optimističtější. Naopak poptávka po zdravotních službách (rozumějme výdaje na zdravotnictví) jsou na krizi téměř nezávislé, tedy nejsou jí nijak ovlivněny a sníženy. Tento rozdíl mezi reálnými příjmy a výdaji musíme řešit opatřeními s okamžitým efektem, které rozdíl odstraní či sníží. Opatření musí mít být na straně příjmů i výdajů a nesmí se negativně projevit na dostupnosti a rozsahu péče. V době krize je navýsost nutné také zpřísnit podmínky regulace a včasného, účinného dozoru státu nad fungováním zdravotních pojišťoven. Bez těchto opatření se krize projeví ve snížení rozsahu pacientům poskytované péče a ve zhoršení podmínek zdravotníků.
Opatření na výdajové straně – úspory 5 miliard ročně
- Dočasné snížení cen a úhrad všech léčivých přípravků
- Nový způsob stanovování cen a úhrad zdravotnických prostředků na principu reference se zeměmi EU
- Účinná a včasná regulace a dohled státu nad fungováním a hospodařením zdravotních pojišťoven.
Opatření na příjmové straně – dodatečné příjmy 12 - 15 miliard
- Zapojení finančních rezerv zdravotních pojišťoven z let 2007 a 2008
- Valorizace platby za státní pojištěnce podle aktuálního znění zákona
- Zamezení neefektivního vynakládání prostředků veřejného zdravotního pojištění na přetahování pojištěnců a na neefektivní marketingové programy a jejich převod do fondu, ze kterého se financuje péče.
- Snížení podílu z vybraného pojistného, které si zdravotní pojišťovny nechávají na svou režii a správu.
Dlouhodobé, související s demografickým vývojem (stárnutí populace) a s dynamickým vědeckým pokrokem a poznáním. Přestože o stárnutí populace hovoří všichni, před faktickým řešením strkají mnozí hlavu do písku. Fakta jsou však neúprosná. Každý rok roste o desítky tisíc počet lidí v důchodovém věku a klesá počet ekonomicky aktivních pojištěnců. Jinak řečeno, klesá počet těch, kteří do systému prostředky platí a zvyšuje se počet těch, jejichž náklady na péči jsou vysoce nadprůměrné.
Dnes a denně jsme svědky nového pokroku medicíny, inovují se léčebné metody, přístroje, léky. To, co ještě v minulosti bylo nepředstavitelné, dnes umíme úspěšně léčit, avšak vše za cenu prudce rostoucích nákladů.
Vliv obou faktorů zvyšuje výdaje systému výrazně více, než jaké jsou možnosti příjmů. Popsaný trend nelze vydržet dlouho, tato objektivní fakta musíme okamžitě řešit. Naše řešení je:
- Stanovení standardu péče hrazené ze všeobecného zdravotního pojištění – je to klíčový faktor stabilizace systému, protože zužuje dnešní bezbřehý hrazený rozsah, dává všem stejná pravidla i práva.
- Nadstandard a komerční připojištění – jen skutečné a faktické stanovení standardu hrazené péče vymezí nadstandard a umožní tak vznik a rozvoj evropsky osvědčeného komerčního připojištění, jsou to spojité nádoby. Průzkumy ukazují, že až 30% obyvatel by tuto možnost využilo. Proto vymezení nadstandardu a jeho legalizace nejen umožní rozvoj komerčního připojištění, ale představuje další významný zdroj příjmů.
- Orientace na prevenci – systémové celonárodní preventivní programy a screeningy směřující ke včasné diagnostice především nádorových a kardiovaskulárních onemocnění. Včasná diagnostika nejen zvyšuje úspěšnost léčby, ale rovněž snižuje náklady.
- Změna financování zdravotně sociálních a ošetřovatelských služeb – zavedení dobrovolného ošetřovatelského připojištění s daňovým zvýhodněním. Úprava financování sociálních služeb ve zdravotnických zařízeních, faktické propojení sociálního a zdravotního systému. Statistiky ukazují, že nemalá část klientů některých lůžkových zdrav. zařízení (LDN, nemocnice, psych.léčebny) je zde hospitalizována spíše ze sociálních důvodů, a to k tíži systému zdravotního pojištění.
- Propojení systému zdravotního a nemocenského pojištění zajistí vyšší efektivitu obou systémů.
- Sociálně citlivá a spravedlivá důchodová reforma – stejně jako reforma nemocenské způsobila pozitivní efekty nejen pro systém nemocenského pojištění, ale i zdravotního, tak stejný společný efekt má důchodová reforma.
Prosazení těchto evropsky standardních změn zajistí střednědobou finanční stabilitu a při zachování stávajícího modelu valorizace platby za státní pojištěnce ve vazbě na vývoj průměrné mzdy i významný růst zdrojů přibližujících se 8% HDP. Často skloňovaná úvaha, že nad rámec valorizace platby za státní pojištěnce může uvedené problémy vyřešit státní rozpočet ještě vyššími výdaji, je neskutečná blamáž. Státní rozpočet je v troskách, řítíme se do nejvyššího deficitu v dějinách ČR přes 230 miliard, roste zadlužení státu i z něho vyplývající splátky dluhů. Dokonce tak, že to již ohrožuje mzdy učitelů, vojáků, policistů, výplatu důchodů či investice do infrastruktury. Pokud ještě dnes někdo tvrdí, že krátkodobé i dlouhodobé problémy financování našeho zdravotnictví vyřeší pouze na úkor státního rozpočtu je buď naprostý ekonomický analfabet nebo sedmilhář. Potřebujeme poctivá a zodpovědná řešení.
Politická rozhodování. Třetí a neméně významný vliv na stabilitu mají politická rozhodnutí a jejich dopad. Žádný zdravotnický systém na světě nemá tolik veřejných prostředků, aby byl schopen z nich financovat veškerou poptávku po zdravotních službách, aby byl schopen financovat nejmodernější a stále se inovující špičkovou péči i každodenní banality. Přestože je to pravda známá všem, jen málo politiků je ochotno ji veřejně přiznat a vyvodit z ní nezbytné kroky. Máme a vždy mít budeme omezené zdroje. Proto politické rozhodování musí být o stanovení těchto priorit. Musíme se rozhodnout, jestli dáme přednost nákladné specializované péči pro vážně a chronicky nemocné nebo utratíme miliardy za banality, levné léky. Jestli dopustíme zneužívání systému a s ním spojené ztráty nebo udržíme zodpovědnost a úspory.
- Prioritami pro ODS jsou akutní péče a účinná záchrana životů, specializovaná péče, léčba chronických onemocnění a prevence.
- Zachování účinné, fungující regulace a sociální ochrany v podobě limitu spoluúčasti.
- Koncentrace specializované a superspecializované péče do špičkových komplexních center
- Racionální management státních nemocnic – kladné hospodaření a racionální investice
- Využití prostředků EU na modernizaci zdravotnických zařízení, na vzdělávání zdravotníků a na prevenci.
Marek Šnajdr
Rath: Já do škol můžu, ostatní ne!
V poslední době se zřetelně ukázalo, že ČSSD raději nechce znát politické preference naší nejmladší generace, a to i přestože jde pouze o volby "nanečisto". Do čela socialistického "hnutí odporu" proti studentským volbám na středních školách se postavil hejtman David Rath po boku s Michalem Haškem. Po pravdě se jim ani moc nedivím. Popularita jejich stranického předsedy Paroubka v této generační skupině je nízká a nic na tom nezmění ani výsledky výzkumů STEMu pro ČSSD, které se nám snaží vsugerovat opak.
Marek Šnajdr
Chameleon Rath
Pan poslanec (zvolený za Prahu) a středočeský hejtman David Rath údajně sepisuje encyklopedii českých pravicových politiků. Je to jistě chvályhodný počin, který bude významným příspěvkem do debaty o české politice. Rozhodl jsem se pana poslance a hejtmana napodobit, přestože vím, že můj počin nedosahuje ani náhodou takových kvalit, jako pana poslance a hejtmana a zavzpomínat na jeho politickou kariéru prostřednictvím textů, které o něm v posledních letech vyšly na českých internetových serverech.
Marek Šnajdr
Jiří Pernes - kozel zahradníkem, nebo trojský kůň?
Nový šéf Ústavu pro studium totalitních režimů, Jiří Pernes, se v minulých dne ujal své funkce. Jeho první kroky – čistka ve vedení Ústavu - potvrzují pochyby, které se objevily již při jeho volbě před několika měsíci. Veřejnost se oprávněně táže, zda nebyl příslovečný kozel učiněn zahradníkem.
Marek Šnajdr
Nechceme Paroubka prezidentem
V letošním roce se uskuteční troje volby – parlamentní, senátní a komunální, které ovlivní budoucnost České republiky na mnoho let dopředu. Na jejich výsledku bude záležet nejen to, kdo bude vládnout České republice následující čtyři roky ze sídla vlády ve Strakově akademii, jak početné budou jednotlivé kluby v Senátu a kdo obsadí městské a obecní úřady, ale i to, kdo se v roce 2013 stane prezidentem České republiky. Tento nesporý fakt bohužel v současné předvolební vřavě úplně zapadá. Z tohoto důvodu jsme se proto rozhodli upozornit na to, že v tomto roce nejde pouze o výsledek trojích voleb v roce 2010, ale i o to, kdo se stane naším prezidentem v roce 2013 a bude vykonávat prezidentskou funkci v dalším funkčním období. Zda to bude osobnost, která důstojně naváže na tradici dvou Václavů – Havla a Klause, s jejichž některými názory jsme mohli v mnoha ohledech v průběhu uplynulých let nesouhlasit, ale kteří přesto velmi důstojně reprezentovali naši zemi, nebo zda se prezidentem stane současný předseda ČSSD Jiří Paroubek, který svůj zájem o funkci prezidenta dal opakovaně najevo.
Marek Šnajdr
Občané jako rukojmí "revolučních" odborů
Tak nám opět hrozí stávka v dopravě. Občané se mají stát rukojmími nespokojených odborářů, koordinujících nepokrytě své předvolební akce se sociální demokracií. Tentokrát se "revolučním" odborům nelíbí zdanění benefitů, kdy má zaměstnavatel odvádět DPH z takzvané ceny obvyklé.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev
V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...
KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj
Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...
Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka
Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...
Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu
Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...
- Počet článků 16
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3510x
Jsem spoluautorem výzvy "Nechceme Paroubka prezidentem!"
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Nechceme PAROUBKA prezidentem!
- Chameleon RATH
- fcb.: Chameleon RATH
- fcb.: Nechceme Paroubka prezidentem
- Stop zadlužování
- Občanská demokratická strana
- Oblastní sdružení ODS Mělník
- Osobní stránka - Marek Šnajdr
- fcb.: Marek Šnajdr